המהפך של הבורקס

קרן מזור בורקס אמר

המהפך של הבורקס

עסקים ותיקים, רווחיים ובעלי קהל לקוחות יציב שואלים את עצמם לא פעם אם הם זקוקים לשינוי או לרענון. ססמאות כמו "סוס מנצח לא מחליפים" נפוצות מאוד, אבל האמת היא שאנחנו חיים במציאות דינמית שבה שימור הקיים יכול להתפרש כהישארות במקום – כשמתחרים מתקדמים ומתחדשים. עם תחושה אמביוולנטית כזו פנה אלי לפני מספר שנים מוטי, הבעלים של 'בורקס אמא'- בית מאפה ותיק בירושלים. המקום קיים עשרות שנים, ובתקופות מסוימות התנהל גם כעסק משפחתי. מצד אחד העסק הצליח, המכירות היו טובות והחנות היתה תמיד מלאה. מצד שני, בתי קפה חדשים ומעוצבים קמו בסביבה והציעו מאפים ששווקו כבריאים יותר, ובדרך כלל גם לצד קפה איכותי. השינוי נראה מתבקש ואיתו, כאמור, החששות הכבדים- האם יפגע במכירות או יגדיל אותן, האם ההוצאה הכבדה תחזיר את עצמה או חלילה תביא להפסדים. בעסק כזה "המאפיה היא מוטי ומוטי הוא המאפיה" והחלטה על שינוי כל כך גדול היא הרת גורל ומשמעותית מאוד לא רק עבור העסק אלא גם אישית, למי שעומד מאחוריו.

לפני. סוס מנצח לא מחליפים. החנות מלאה בלקוחות (אלבום פרטי)

לפני. סוס מנצח לא מחליפים. החנות מלאה בלקוחות (אלבום פרטי)

השינוי היה תהליך. ראשיתו בהבנה שמקום שהתבסס עד כה על מוניטין והיכרות רבת שנים עם לקוחות מבוגרים, יתקשה לפתוח את עצמו לקהלים חדשים וצעירים יותר ללא שינוי בניראות ובמיתוג. אמנם מוטי פנה אלי למטרת עיצוב פנים, אבל די מהר הבנתי שהשינוי צריך להיות עמוק יותר והזמנתי את חברתי, המעצבת הגרפית גלית אזולאי, לפתח מיתוג חדש שכלל לוגו ושפה גרפית חדשה. העבודה של גלית נגעה בשילוט, באריזות של המאפים והעוגות ובצבעוניות הכללית. עיצוב פנים ומיתוג חייבים לעבוד ביחד, לשדר את אותם מסרים ולשקף את רוח המקום. במקרה הזה, השתדלנו לשאוב לתוך הקונספט רוח של מאפיה משפחתית ירושלמית ותיקה שחיה ונושמת בצקים במשך דורות – וגם חיפשנו את הדרך להתייחס לכך שהמפעל בו מיוצרים המאפים הטריים יומם וליל נמצא ממש בצמוד לחנות עצמה.

לפני- גם פוטושופ לא יעזור (אלבום פרטי)

לפני- גם פוטושופ לא יעזור (אלבום פרטי)

את הרוח המשפחתית הירושלמית ביטאנו בבחירת הרצפה, הריהוט והצבעוניות החמימה, אבל לשאלה איך מכניסים את רוח המפעל והייצור המקומי לעיצוב עדיין לא הייתה לי תשובה. החלטתי לחקור את מפעל האפיה מבפנים ולסייר בו. הביקור הראשון במפעל הותיר בי רושם עצום. מצד אחד גיליתי תנורים גדולים ומכונות ענק לערבוב והתפחת בצק ומצד שני עבודת יד וכישרון אישי ואנושי של צוות אופים חרוץ. כל משולש בורקס וקרואסון נעשים על ידי אופה מיומן ממש כאילו מדובר באפייה ביתית. לא היה לי ספק שהעובדים במפעל אוהבים את עבודתם ועושים אותה כבר שנים רבות במסירות. לאט לאט במהלך הפגישות במקום למדתי להכיר את האנשים והוקסמתי מעבודתם כל כך שהחלטתי להביא את הצלם אביעד הרמן למפעל – לצלם את האופים בעבודתם. בחרתי את הצילומים הטובים ביותר של אביעד, והם שולבו כתמונות אותנטיות ומלאות אווירה בעיצוב החנות החדשה. לפתע, דווקא האנשים שמאחורי הקלעים של החנות זכו לקבל הכרה בחזית שטחי המכירה. הלקוחות נחשפים בתמונות לתהליך הייצור ומגלים שמאחורי המאפים יש אנשים ולהם פנים וידיים מלאות כשרון. באמצעות הצילומים נוצר קשר רגשי בין הלקוחות, המוצר, ומי שעומד מאחוריו, קשר שאני הרגשתי אותו בעצמי. שמחתי לראות גם את העובדים מתרגשים מחוויית הצילום, מחכים לראות את עצמם בתמונות, ומוקירים תודה על החשיפה הפתאומית והקבועה שזכו לה.

השינוי הושלם בהצלחה. מחנות מפעל תעשייתית ומיושנת המקום הפך לבית קפה נעים ומעוצב שמגיש גם קפה, כריכים ומאפים. מגוון המוצרים הותאם, ולכל מוצר נמצא המקום הנכון להציגו. החששות מפני השינוי התבדו בעיקרם, והשינוי הביא איתו צמיחה ומומנטום לפתיחת שני סניפים נוספים באזור.

אחרי השינוי צלם: דודו אזולאי

אחרי השינוי צלם: דודו אזולאי

אחרי - לכל מאפה יש את המקום שלו צלם:דודו אזולאי

אחרי – לכל מאפה יש את המקום שלו צלם:דודו אזולאי

תכנון חדש לבורקס אמא צלם:דודו אזולאי

תכנון חדש לבורקס אמא צלם:דודו אזולאי

התאמת השפה הגרפית לקונספט עיצוב גראפי וצילום:גלית אזולאי

התאמת השפה הגרפית לקונספט עיצוב גראפי וצילום:גלית אזולאי

סניף נוסף וככה נולדה רשת. צלם:דימה שפירא

סניף נוסף וככה נולדה רשת. צלם:דימה שפירא

חושבים לעשות שינוי בעסק ומתלבטים אם כדאי? צרו קשר, נשב על קפה ומאפה  052-3515471 www.kerenmazor.com

אין תגובות

התגובות סגורות כרגע.